klänning i 50-tals tyg


Äntligen är det här ufot färdigt. Jag klippte till klänningen någon gång i höstas, sedan tog tiden slut. Inte förrän nyligen har det funnits tid. Mönstret är från samma set som den här toppen. Självklart gjorde jag några ändringar. (Det är något skumt med det, jag kan bara inte följa ett recept eller ett mönster rakt av...)

Jag valde att göra ett helt bakstycke och sydde i ett dolt blixtlås i sidan istället. Jag gjorde som Rino rekommenderade och köpte en för ändamålet speciell pressarfot. Det var ett bra tips. Tack!

Tyget har hängt med så länge att jag inte minns var det kommer i från. Men jag tycker att modellen gjorde den rättvisa.

6 kommentarer:

  1. toppenfin, vågar man hoppas på en livebild;-)

    SvaraRadera
  2. Jättesnygg :) Jag tycker mycket om tyget.

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag ska försöka ordna en livebild. :-) tänkte ha klänningen på fest i helgen.

    SvaraRadera
  4. Vilka snygga klänningar du gör! blir så inspirerad av 60-talssnittet.

    SvaraRadera
  5. Tack! Nu var det länge sedan jag sydde men jag hoppas att jag kommer igång igen.

    SvaraRadera