Vårens mössor och tutorial


Vårens mössor får snart bytas ut mot kepsar och solhattar, hoppas jag. Men än är det mössan som gäller. Jag har sytt många, och främst i JNYs fina tyger. Det är inte ovanligt att jag ser andra barn i hemsydda mössor. Jättekul!

Det finns många sätt att sy trikåmössor. Det här är mitt sätt.

1. Klipp ut i två olika tyger om du vill ha en annan färg på fodret eller till exempel fleecetyg. Klipp i dubbelt tyg med tygvikningen som mitt fram på mössan.

2. Sy ihop bitarna räta mot räta.

3. Sy ihop sömmen som blir mitt bak, räta mot räta.

4. Vik mössan åt andra hållet och sy ihop kullen som blir på yttertyget. Sy ihop fodret men lämna en öppning för vändning.

5. Vänd mössan med rätsidan utåt, sy ihop fodret.

Så här blir mössan, bara en söm och den hamnar mitt bak.

2 kommentarer:

  1. Tack för den här beskrivningen, jag är ständigt på jakt efter det ultimata mössmönstret. Får se om det kan vara det här :)

    SvaraRadera
  2. Jag undrar hur måtten ska vara på tygbitarna? jag har snart en 1åring och undrar hur jag ska veta måttet på bitarna så de passar :) jag syr efter ett annat mönster och vet ej hur jag ska sy med foder..

    Tack för en bra beskrivning :) tack..

    SvaraRadera