Hängselklänning i denim




Mönster: Jag har använt ett mönster från 1977 som jag antagligen köpt på tradera. Märket är Simplicity och jag måste säga att det gör skäl för sitt namn. Många gamla mönster påstår "easy" men är i själva verket väldigt tillkrånglade, men inte Simplicity.

Material: Mjuk denim som jag fyndade på Stadsmissionen, nästan 6 meter för 240kr. Jag förtvättade tyget som hade lugg innan tvätt, men det försvann med en del färg och säkert krympte det lite också.

Tips: Det var en kul klänning att sy. Den känns skönare på än vad den är fin, den kommer bli en favorit året om! Jag kan också tänka mej att sy den igen, i ett annat material. Det var roligt att sy dekorationssömmar.

Det krångliga var dragkedjan.
1. För det första hade det blivit bättre om jag inte låtit den gå ända upp i ryggen, utan istället avslutat med en hake.
2. För det andra hade det blivit mycket bättre om jag hade hittat min pressarfot för dragkedjor.
3. För det tredje: Snart kommer jag förstå att tråckla inte är ett överskattat moment. När man bara syr direkt drar sig tyget och det blir bubblig.

Men kul att mina märken är här!

3 kommentarer:

  1. VAd snygg den var!

    Nej, tråckla är inte ett överkattat moment, men ack så tråkigt. Fast för att dragkedja ska bli snygg är det nästan nödvändigt. Har precis lärt mig sy helt osynliga dragkedjor och det var superenkelt och blir verkligen snyggt. Gillar ditt nya 'märke' :D

    Var tvungen att falla för frestelsen häromdagen och beställa den japanska tunikaboken. Attans vad det ska ta lång tid för den att komma bara!!

    SvaraRadera
  2. Den är så fin, jag förstår att den blir en favorit! Tråckla har inte jag heller lärt mig, men det kanske kommer det också.

    SvaraRadera
  3. Det där med osynliga dragkedjor vill jag också lära mej!

    SvaraRadera