ett stort antiklimax

Mönster: Redan förra året planerade jag att sy den här kappan. Möstret är ett 60-talsmönster från Tradera. Då blev det inte av men den här hösten kom jag igång.

Material: Tjockt ulltyg och foder från Syndbybergs textilcentrum. Shetlandsull som ytterligare foder trån Söders tyger.

Tips: Oj oj oj, vad ska jag säga? Det var svårt att sy den här kappan. Hade jag vetat hur pilligt och knepigt det var hade jag avstått, men vart kommer man utan sin naiva personlighet? Tur för mej att en tjej på syjuntan bestämde sig för att sy en kappa efter mitt mönster, utan hennes hjälp hade det aldrig gått. Tack Linda!

Redan vid första provningen insåg jag att den skulle bli för stor över axlarna. Men jag förträngde det och tänkte att det kanske blir bra ändå. Det blev det inte. Den är för stor punkt slut. Och hur mycket Polly jag än äter kommer jag inte bli bredare om axlarna.

Något som blev bra är knapparna. Efter ett misslyckat försök att klä knapparna själv lämnade jag in dem och fick sex perfekta knappar för 100kr. Det är ett tips.

Nu är bara frågan vad jag ska göra med kappan?

till vänster på bilden ser du mumintrollet

4 kommentarer:

  1. förtränga o hoppas att det löser sig är jag expert på. Undrar om man nånsin lär sig

    fast på bilden ser den fin ut (och mössan också!)

    SvaraRadera
  2. Får man fråga vilken storlek det är? För om du inte kan ha den så kanske du kan sälja den??
    Verkligen jättefin!

    SvaraRadera
  3. Kappan är stl 36. Ärmarna är korta eftersom de passar mej, jag är 154 cm lång. Kappan är absolut till salu, jag ser gärna att den blir använd överhuvudtaget.

    rino: Mössan är en all time favorite. säkert tio år gammal från hm!

    SvaraRadera
  4. På bilden ser kappan jättefin ut, vad synd att den blev för stor! Hade gärna köpt den om jag inte varit 180 lång!

    SvaraRadera