Drapperi blir klänning



Mönster: Det här fina mönstret ropade jag in på tredera. Jag föll för att det hade raglanärm, jag har inte sett det så ofta på 60-tals klänningar.

Material: Jag kunde inte bestämma mej för om jag tyckte om det här tyget eller inte. Det har nog varit ett drapperi och är i ett helsyntetiskt lite läskigt material. Det kostade 40kr, så jag gav det en chans. Jag var nyfiken på att se om det gick att sy en klänning i trikå utifrån ett mönster skapat för ett vävt tyg, och om i så fall man slipper dragkedja eller sprund. Det gick.

Tips: Det var väldigt enkelt att dy den här klänningen. Bara klippa och overlocka ihop. Infodringen hittade jag på själv. Ärmar och fåll är sydda med tvillningnål. Knapparna sydde jag dit för att pigga upp lite, de har ingen funktion. Botildas bästa sytips är att bara sy i tyger man gillar. Hon har rätt. Jag gillar nog inte det här tyget, vi får se hur mycket klänningen blir använd. Däremot kommer jag använda mönstret igen!

2 kommentarer: