Hur man slaktar en duk



Mönster: Till slut blev det ett mönster från 70-talet som jag tidigare har testat som
omlottkjol och klänning. Men från början försökte jag göra en helt klockad kjol. Kjolen har alltså varit en duk, som jag först trodde var rund. Så jag klippte ett hål i mitten, sydde ett sprund med blixtlås och rynkade ihop midjan. Linningen skarvade jag ihop av tyget som jag klippt bort i mitten. Vid första prövningen (som ofta kommer för sent i processen...) upptäckte jag att duken var oval. Då sprättade jag och försökte igen. Då hade jag mätt linningen för stor. Sen gav jag upp och la ut mönsterdelar och klippte.

Material: Duk från Stadsmissionen för 40kr.

Tips: Det är bra att prova i ett tidigt skede. Ofta funkar det att gasa och hoppas på det bästa, men inte alltid. Och då är det jobbigt att ladda om med nya tag. Kjolen blev till slut väldigt fin och kommer nog användas året runt.

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk kjol du sytt, ja allt du skapar är underbart, du är bara såå duktig lilla My! :-)
    Kramar från J. i Malaysia

    SvaraRadera