Blå blomst


Härligt att sy till dottern! Härligt också med ett spontant projekt, som gick fort.

Mönster: Meedom & Meedom

Material: ett påslakan från Tradera, knapp från Stadsmissionen.

Tips: Jag har börjat använda min overlock mer och mer för sömnad i vävda tyger, och det spar faktiskt en hel del tid. På den här klänningen utgick jag från Meedom & Meedoms mönster och overlockade ihop axelsömmar, ärmsömmar och sedan sidsömmar.

Klänningen är fållad med overlock och sedan med raksöm. Fållen i ärmslut är fusk, jag klippte ärmarna längs med påslakanets fåll (det är ofta jag gör så).

Ringningen är sydd på samma sätt som klänningarna F, fast åt andra hållet, alltså med ett sprund. I sprundets söm fäste jag en hälla. Knappen är isydd på maskin.



2 kommentarer:

  1. Vilket fint tyg och vilken härlig klänning!

    SvaraRadera
  2. Så kul att se just det tyget i en klänning. Det lakanet har alltid funnits på vårt sommarställe, när jag var liten var det min favorit nu har barnen tagit över det. Så mjukt! Du syr fina grejor.

    SvaraRadera