Klänning T

Mönster: Det här är ett mönster ur den japanska mönsterboken "Stylish dress book" som kan införskaffas på www.yesasia.com. Jag föll för modellens ringning, som visade sig vara knepig att göra enbart med instruktioner på japanska. Men vad skulle jag lära mig utan att få användning av min sprättkniv?

Material: Det blommiga tyget är från Stadsmissionen och kostade nog inte mer än ett par tior. En bit svart tyg köpte jag på Söders tyger. Sedan listade jag ut att sprundet nog skulle bli bättre med ett lager vliseline.

Tips: En vass sprättkniv är en bra investering. Det tipset gäller alla syprojekt.

Den här klänningen har rynk både på ärmar och fram- och bakstycke. Förr märkte jag inte skillnaden på rynk och rynk, men nu kan jag se att det jag sydde i början inte var så bra.

Så här blir det bra:
1. Använd två rynktrådar som du syr med lång stygnlängd nära varandra.
2. Dra i trådarna och fördela rynken efter markeringarna på plagget eller som du tycker är snyggt.
3. Sy ihop delarna så att det rynkade tyget ligger överst. Sy långsamt och peta till rynkorna med en nål vart eftersom.


2 kommentarer: