Sommarlinnen


Barnen behövde linnen till sommaren. Jag hade tänkt att sy var sitt i olika tyger, men lite påverkad av trötthet klippte jag ut ett framstycke i stl 116 och ett bakstycke i stl 98. Då fick det bli matchande linnen istället.

Mönster: Ottobres gratismönster från hemsidan.

Material: Elefanttyg från Znok samt olika trikåstuvar till kantband. Det är inte så bra för miljön att köpa nya tyger, det är jag medveten om. Men de rosa kantbanden är i alla fall en gammal tröja.

Tips:
Jag är nöjd med hur jag kantbandar nu. Jag skär ut remsor i trikåtyg, 4 cm breda. Sedan stryker jag dem så att tyget ligger tredubbelt och syr fast med tvillingnål, stygnlängd 3 mm. Jag stretchar kantbandet lite på känn under sömnaden så blir det bra. Det kan vara klokt att samtidigt sy fast ett märkband i halsringningen.

Arbetsordning:

1. Overlocka ena axelsömmen.
2. Kantbanda halsringning och sy fast namnlapp.
3. Overlocka andra axelsömmen.
4. Kantbanda ärmhålen.
5. Overlocka sidsömmarna.
6. Fålla nedtill med tvillingnål.
7. Sy fast etikett och sy fast overlocksömnsmånen med några stygn för hand. Det tycker jag går fortast och blir bäst. Om man fäster den med maskinsöm riskerar man trassel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar